Jadwiga Skrobacka - Rozwijanie indywidualnych zdolności ucznia w procesie nauczania chemii na zajęciach pozalekcyjnych.

Rozwijanie indywidualnych zdolności ucznia w procesie nauczania chemii na zajęciach pozalekcyjnych.

Jadwiga Skrobacka, Marek Zaborowski

XIII SZKOŁA PROBLEMÓW DYDAKTYKI CHEMII. „Nauczanie chemii w dobie reformy edukacji”
Wydział Chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego
Polskie Towarzystwo Chemiczne

okładka wydawnictwa

Szkolne programy: program dydaktyczny i program wychowawczy jednoznacznie nakreślają zadania szkoły uwzględniające Podstawę Programową. Dla wielu pedagogów zapisane w Podstawie zadania nie wyczerpują złożoności problemu, jaki występuje w zakresie nauczaniai wychowywania. Typ szkoły niejako daje szansę ukierunkowania ich pracy. W szczególny sposób realizuje się zadania w szkołach salezjańskich, funkcjonujących na całym świecie, którym początek dał Jan Bosko, ksiądz, ojciec i nauczyciel młodzieży, święty. W swoim systemie wychowawczym troszczył się o rozwój duchowy, intelektualny oraz fizyczny swoich podopiecznych. Wypracowana i wypraktykowana przez niego metoda wychowawcza zwana „systemem prewencyjnym” opiera się na takich wartościach jak religia, miłość i rozum oraz na ciągłej asystencji przy młodzieży.

...w wielkiej spuściźnie wychowawczej świętego z Piemontu, odnajdujemy jego szczególne zainteresowanie światem pracy, do wejścia, w który młodzież powinna być należycie przygotowana. … Podzielamy z księdzem Bosco troskę o to, by młode pokolenie otrzymywało odpowiednie przygotowanie zawodowe i techniczne…

Dać młodemu człowiekowi szansę rozwoju zainteresowań, zdolności, uczyć odpowiedzialności i wewnętrznej dyscypliny, dać szansę kształtowania własnej osobowości, twórczego dynamizmu i silnej motywacji do własnych działań – to wielkie wyzwanie.

Udział w różnorodnych formach zajęć pozalekcyjnych

  • wypełnia wolny czas ucznia,
  • chroni ich przed nudą, która częstokroć jest źródłem różnych zagrożeń,
  • daje szansę rozwoju intelektualnego.

Ważnym z zadań stawianych nauczycielowi chemii, zapisanych w Podstawie Programowej Kształcenia Ogólnego jest przygotowanie ucznia do projektowania badań i interpretacji otrzymywanych wyników na podstawie zdobytej wiedzy chemicznej i z dziedzin pokrewnych.Dziś stawia się na bystrość i jasność umysłu, umiejętność rozwiązywania skomplikowanych sytuacji, współdziałanie, kreatywność, umiejętność analitycznego myślenia, profesjonalizm.

Wroć do publikacji